Dramatische vorming

Ook bij dramatische vorming is het de bedoeling dat kinderen zich kunnen uiten hoe ze zich willen net zoals bij de andere vakken. Maar bij dramatische vorming doen ze dat via een verbeelding. Dramatische vorming is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen omdat ze niet alleen toneelspelletjes doen maar ook andere dingen leren.

De volgende doelen horen bij drama:

  • Het geven van inzicht in de opbouw van een rol en verhaal
  • Het gebruik van decor en kleding
  • De overdracht naar het publiek
  • Het leren gebruiken van verschillende spelvormen
  • Kennismaken met professioneel theater en de manier waarop een voorstelling tot stand komt

Dit zijn natuurlijk de algemene doelen van drama nu zijn er ook nog pedagogische doelen van het vak drama, dat zijn de volgeden;

  • Ontwikkelen van inlevingsvermogen
  • Stimuleren van creativiteit en fantasie
  • Vergroten van zelfstandigheid 
  • Ontwikkelen van communicatieve vaardigheden (mondelinge taalvaardigheid om je gevoelens te kunnen omschrijven)
  • Leren samenwerken
  • Ontwikkelen van verbaal en non-verbaal uitdrukkingsvermogen

Daarnaast zijn er 5 fases die belangrijk zijn bij drama lessen dat zijn:

  1. Losmaking: bijvoorbeeld rondlopen door het lokaal
  2. Concentratie: probeer je in te leven in wat of wie je gaat spelen
  3. Individuele activiteit: voorbereiden op samen bezig zijn, je eigen stukje voelen en uitproberen
  4. Groepsactiviteit: beweging en taal samen uitvoeren
  5. Evaluatie: terugkoppelen hoe het is gegaan, negatief en positief

Ook oefen je met spelvormen. Je kan oefenen met spelvormen vanuit taal, vanuit beweging en vanuit dramatisch spel. Ook zijn er verschillende spelelementen bij drama, alle spelelementen bestaan uit vragen.

  • Wie doet iets?
  • Wat doet het personage? 
  • Wanneer gebeurt het?
  • Waar speelt het zich af?
  • Waarom doet dat personage het?

Leeftijdsfasen

Bij jonge kinderen van 1 tot 4 jaar staat ontdekken en imiteren centraal. In deze fase leren kinderen voornamelijk door nadoen en spel, waarbij hun sterke verbeeldingskracht een belangrijke rol speelt. Dramatische vorming helpt hen bij hun taalontwikkeling, omdat ze door het naspelen van verhalen en liedjes hun woordenschat en communicatieve vaardigheden uitbreiden. Ook leren ze emoties uiten en herkennen door middel van rollenspel en expressieve bewegingen. Omdat jonge kinderen van nature geneigd zijn om anderen te imiteren, biedt drama hen een veilige manier om sociale situaties na te bootsen en te begrijpen. Daarnaast draagt bewegingstheater en mime bij aan hun motorische ontwikkeling, terwijl sociale interactie wordt gestimuleerd doordat ze samen spelen en basisvaardigheden zoals samenwerken en beurt nemen ontwikkelen.

Voor kinderen van 4 tot 6 jaar speelt fantasie een steeds grotere rol en beginnen ze complexere rollen en verhalen te spelen. Drama ondersteunt hen door hun verbeeldingskracht te vergroten en hen te helpen verschillende perspectieven te begrijpen. Door in de huid van een ander te kruipen, leren ze empathie en ontwikkelen ze meer zelfvertrouwen door in een veilige omgeving op te treden. Daarnaast helpt dramatische vorming bij hun cognitieve ontwikkeling, doordat ze oorzaak-gevolgrelaties leren herkennen en toepassen in hun spel.

In de leeftijdsgroep van 6 tot 9 jaar wordt drama meer gestructureerd en ligt de nadruk op samenwerken en het verdiepen van expressie. Kinderen leren probleemoplossend denken door situaties in verhalen en improvisatieopdrachten. Sociale vaardigheden worden versterkt doordat ze moeten luisteren naar anderen en leren samenwerken. Hun taalgebruik breidt zich verder uit door dialoog en vertelling, en ze worden zich meer bewust van hun eigen gevoelens en gedragingen, wat hun zelfreflectie bevordert.

Voor kinderen tussen 10 en 12 jaar helpt dramatische vorming bij het ontwikkelen van hun eigen identiteit en kritisch denken. Ze worden zich bewuster van hun emoties en gedragingen door middel van spel en reflecteren op hun eigen ervaringen. Het abstract denken wordt gestimuleerd doordat ze complexere verhaallijnen kunnen bedenken en uitvoeren. Daarnaast leren ze samenwerken en nemen ze verantwoordelijkheid binnen groepsopdrachten, waarbij ze soms ook de rol van regisseur op zich nemen. Ook wordt hun cultureel bewustzijn vergroot, omdat ze door theater en drama kennismaken met verschillende culturen en perspectieven.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin