Muziek

Iedereen luistert wel eens naar muziek, het is de type muziek die je luistert die invloed op je heeft. Je kan blij worden, verdrietig of zelfs extremere emoties ervaren door muziek zoals agressiviteit. Dus wil je in de ochtend niet beïnvloed worden voor de rest van de dag luister dan vooral geen muziek in de ochtend. Muziek werkt dus heel associatief. Muziek wordt dan ook niet zomaar gemaakt het is geen toeval dat muziek zulke emoties kan opwekken. Muziek wordt namelijk op een bepaalde manier gemaakt die manieren zijn vormprincipes in muziek. De eerste is herhaling van klanken dit zorgt voor structuur in de muziek. De tweede is contrast van klanken dat zorgt voor opbouw en afwisseling. Dan als laatst heb je variatie in klanken, dat maakt muziek interessant denk bijvoorbeeld aan verschillende instrumenten die allemaal anders klinken. 

Bij elke leeftijdsfase helpt muziek op een andere manier hier is de aanvullende informatie:

0-6 jaar: In de vroege jaren van een kind, van 0 tot 6 jaar, speelt muziek een essentiële rol in verschillende aspecten van hun ontwikkeling. Baby's, vooral tussen de 0 en 2 jaar, reageren spontaan op muziek door te bewegen of geluiden te maken. Dit helpt hen niet alleen hun gehoor te ontwikkelen, maar ook de hersenen te stimuleren en een basisbegrip van ritmes en toonhoogte te creëren. Muziek heeft bovendien een kalmerend effect en versterkt de band tussen ouder en kind, bijvoorbeeld door het zingen van wiegeliedjes of rustgevende muziek.
Tussen de 2 en 4 jaar beginnen peuters actief deel te nemen aan muziek door ritmes te klappen of simpele geluiden te maken met instrumenten. Dit bevordert niet alleen hun fijne motoriek en hand-oogcoördinatie, maar het helpt ook bij de ontwikkeling van taalvaardigheden. Ze leren woorden en klanken herkennen, wat een belangrijke basis legt voor de taalontwikkeling. Bovendien kunnen ze zich meer emotioneel uiten door middel van muziek, wat essentieel is voor hun zelfbewustzijn en het begrijpen van eigen gevoelens.
Als kinderen tussen de 4 en 6 jaar oud zijn, wordt muziek steeds complexer. Kleuters beginnen simpele liedjes te zingen en leren basale muziekinstrumenten bespelen, zoals een trommel of xylofoon. Dit stimuleert niet alleen de cognitieve ontwikkeling, zoals geheugen en patroonherkenning, maar helpt ook bij sociale interactie, bijvoorbeeld wanneer kinderen samen zingen of muziek maken in groepsverband. Muziek biedt ze bovendien een manier om emoties te begrijpen en te uiten, wat essentieel is voor hun emotionele en sociale groei.


Vanaf de leeftijd van 6 tot 9 jaar beginnen kinderen muziek steeds actiever te leren en te begrijpen. Ze ontwikkelen meer interesse in muzikale activiteiten en beginnen instrumenten te bespelen, zoals een blokfluit of keyboard, en kunnen zelfs leren noten lezen. Dit draagt bij aan het verbeteren van hun fijne motoriek, concentratie en doorzettingsvermogen. Muziek wordt nu een belangrijk middel voor de cognitieve ontwikkeling van kinderen, aangezien ritmes, maatsoorten en andere muzikale structuren vaak verband houden met wiskundige en ruimtelijke concepten. Sociale interactie wordt ook versterkt door muziek. In deze fase kunnen kinderen deelnemen aan groepsactiviteiten zoals schoolkorens, bandjes of andere muzikale projecten. Dit helpt hen niet alleen om samen te werken, maar ook om verantwoordelijkheid te nemen en samen te spelen, wat belangrijk is voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Muziek biedt bovendien een manier voor kinderen om emoties te verwerken en te uiten, aangezien ze nu in staat zijn om complexere gevoelens via muziek te communiceren.

Tussen de 9 en 12 jaar verfijnen kinderen hun muzikale vaardigheden en beginnen ze muziek op een dieper niveau te begrijpen. Ze kunnen nu geavanceerdere instrumenten bespelen en muziekstukken uitvoeren, wat de fijne motoriek en concentratie verder versterkt. In deze fase beginnen kinderen ook muzieknotatie te leren en begrijpen. Ze leren notenschrift lezen, wat hen helpt muziek te begrijpen en uit te voeren. Dit proces bevordert niet alleen hun technische vaardigheden op muziekinstrumenten, maar ook hun vermogen om muziekstructuren te herkennen en te interpreteren, wat essentieel is voor het ontwikkelen van muzikaliteit en het uitvoeren van meer complexe stukken.

Het leren van muzieknotatie en notenschrift draagt ook bij aan de ontwikkeling van probleemoplossend vermogen en logisch denken, wat eveneens hun prestaties op andere gebieden, zoals wiskunde en taal, ten goede komt. Sociale interactie blijft een belangrijk onderdeel van muziek in deze fase. Kinderen kunnen deelnemen aan een band, koor of andere muzikale groepen, wat hen helpt om samen te werken en zich aan te passen aan de groepsdynamiek. Het werken met anderen versterkt hun sociale vaardigheden en leert hen luisteren naar anderen en met hen samen te spelen. Muziek biedt ook een dieper niveau van emotionele expressie. Kinderen kunnen muziek gebruiken om hun gevoelens te verwerken, wat hen helpt om beter om te gaan met hun emoties en ervaringen.

Hieronder is een voorbeeld van een nummer dat blijdschap in je naar boven haalt en een voorbeeld van een liedje dat verdrietige emotie naar boven haalt.

Blijhttps://www.youtube.com/watch?v=0WxDrVUrSvI
Verdrietighttps://www.youtube.com/watch?v=hLQl3WQQoQ0

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin